tisdag 15 december 2015

Nettoförmögenhet – statusuppdatering november


Jag börjar med ett nytt moment här på bloggen. Tanken med den här sidan är ju att jag ska dela med mig och redogöra för vad jag gör för att uppnå en rikare vardag, stort och smått. Samtidigt som jag vill ge läsaren idéer och tankar för att själva göra liknande resa så är detta också ett verktyg för mig att hålla mig själv ansvarig för utvecklingen. Genom att regelbundet redogöra för min nettoförmögenhet på ett överskådligt sätt samt kommentera större händelser och hur jag ligger till mot min övergripande plan så hoppas jag kunna understödja en av de vanor som jag tror är nyckeln till framgång. Att mäta och visualisera sin situation (för sig själv eller för andra) tror jag är väldigt kraftfullt för att anamma det tänkande som krävs för att uppnå sina mål.

Jag kommer här redogöra för min nettoförmögenhet enligt den traditionella definitionen:

 

TILLGÅNGAR
SKULDER
 
 
 
 
 
 
 
Närande
 
 
 
Kontant/bank
 
Huslån
 
 
Investeringar
 
Billån
 
 
   - Värdepapper
 
Studielån
 
 
   - Fastighet
 
Kreditlån
 
 
   - Företag
 
 
 
 
 
 
 
Tärande
 
 
 
Hus
 
 
 
Bil
 
 
 
Materiella ting
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Netto- förmögenhet
 
 
 
 
 
 
Närande tillgångar är sådant som ger dig direkt avkastning.
Tärande tillgångar är sådant som kostar dig pengar att
äga, t.ex. ditt hus kostar dig löpande pga. drift, underhåll, och
eventuellt ränta på lån

 

November 2015 (667.820 kr)

Mitt ekonomiska uppvaknande kom ju som jag nämnt tidigare i augusti förra året (2014). Jag började då intressera mig för konceptet ”ekonomisk frihet” (att hoppa av ekorrhjulet), sparande och investeringar. Jag hade sedan tidigare en mindre slant investerat i diverse fonder och aktier, allt utan någon egentlig strategi. Nu började jag formulera denna strategi och flyttade det mesta till ett konto på Avanza för att börja bygga för framtiden. Utvecklingen nedan redovisas utifrån januari 2015, av den enkla anledningen att jag dessförinnan inte hade samma uppföljning. Det kan hända att jag vid ett senare tillfälle kommer bakdatera datan så att jag får en verklig bas att jämföra utvecklingen mot, men nu kör vi på detta.



 



Ovan graf är en brygga på förändringarna av nettoförmögenheten sedan januari 2015.

  • Bank (bankkonton och kontanter), har minskat med 104 kSEK. Framförallt så är detta drivet av att jag har minskat ned på buffertkontot (läs mina funderingar på buffertkontots storlek här) och istället investerat detta i värdepapper.
  • Investeringar (fonder och aktier). Utvecklingen på världens börser har ju inte direkt varit lysande det här året. I november så hade det vänt och det såg ju ljusare ut (men i skrivande stund har det vänt igen), men den största drivaren i de 273 kSEK som mina totala investeringar har ökat med är drivet av accelererad sparkvot och minskad buffert. Målsättningen jag hade satt upp att jag i september, oktober och november skulle spara 50% av min nettolön har gått över förväntan och jag har snittat 60% vilket oavkortat har gått in i mina investeringar.
  • Tillgångar (hus och bil). Det negativa beloppet, -15 kSEK är drivet av värdeminskning på bilen, vilket mitigerats av värdeökning på huset efter en ny värdering vi gjorde i somras (alla tillgångar och skulder förknippade med hus tas upp till 50% då vi har delad ekonomi).  
  • Skulder (hus, bil, studier, kreditkort), +48 kSEK är drivet av månadsamortering, men också extra amortering gjord på bilen i juli efter en oväntad slant från skatteverket.  

Målsättningen är 6 miljoner på 10 år. Efter 9% av tiden (räknat från januari 2015) så ligger jag nu på 11%, vilket innebär att jag är något före plan.
nov-15
acc Utfall
Målsättning
NF
11%
9%
Sparkvot
37%
50%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar